U Sarajevu je javnosti predstavljen prvi električni autobus koji bi se u skoroj budućnosti mogao naći i u bh. gradovima. Istovremeno je održana i panel-diskusija na temu elektromobilnosti s posebnim osvrtom na problem javnog gradskog prevoza, kritičnih ekoloških prilika posebno u zimskom periodu i energetske krize koja nam vjerovatno predstoji, a koja je prouzrokovana teškim geopolitičkim prilikama u Ukrajini.
Pionirski korak u pokušaju ulaska na tržište električnih autobusa napravila je kompanija Sejari d.o.o. iz Sarajeva – Generalni zastupnik, distributer i serviser za Bosnu i Hercegovinu poznatih svjetskih brendova VDL Bus & Coach, Isuzu i Krone.
Tako je Sejari jučer prvi put javno prikazao Isuzu NovoCiti Volt, električni autobus turske kompanije Anadolu Isuzu, koji je prema većini svojih karakteristika idealna opcija gradskog prevoza za gradove poput Sarajeva. Iz kompanije Sejari su ponosno istakli da imaju veliku čast i zadovoljstvo da budu prvi u BiH koji će da predstave električni autobus domaćoj javnosti i da 127 godina nakon što je u Sarajevu predstavljen prvi električni tramvaj dešava se prezentacija i električnog autobusa.
Anadolu Isuzu u posljednje vrijeme daje poseban prioritet istraživanju i razvoju vozila na alternativne pogone, pa i na proizvodnju potpuno električnih vozila koja u svom radu ne proizvode nikakve štetne produkte. Takav je i novi električni autobus NovoCiti Volt. Anadolu Isuzu ističe sve njegove vrijednosti, potpunu ekološku prihvatljivost, superiorne karakteristike i privlačan dizajn.
NovoCiti Volt je na međunarodno tržište krenuo 2021. godine, i to u Francuskoj. Od tada je proizvođač iz Turske za njega dobio već 25 narudžbi iz drugih evropskih zemalja, što je bila dovoljna nagrada za obavljeni posao.
Model je od koncepta do finalnog dizajna razvijen u potpunom u skladu s trendovima javnog prevoza budućnosti. Ispunjavajući evropske standarde zaštite životne sredine, udobnosti i bezbjednosti, NovoCiti Volt uspješno odgovara na zahtjeve opština i gradova za nultom emisijom, niskom bukom, te modernim dizajnom i drugim pozitivnim rješenjima.
Lokalni operateri mogu birati između širokog spektra opcionalne opreme NovoCiti Volta prema svojim potrebama. NovoCiti Volt, koji ima odličnu upravljivost sa svojom dužinom od 8 metara, ističe se niskim operativnim troškovima i maksimalnom efikasnošću u svojoj klasi. Proizvođač ga je ponudio u varijantama s dva različita kapaciteta baterija – s 211 kWh i s 268 kWh. U skladu s tim, omogućeni su mu i dosezi u mješovitom opterećenju od 200 do 350 kilometara. Važno je i to da proizvođač daje garanciju na kapacitet baterije. Tako tvrde da za 8 godina kapacitet neće pasti ispod 80% prvobitnog kapaciteta.
Baterije se mogu puniti svim vrstama punjača (AC i DC), pa će na punjačima snage 22 kW, potpuno prazna baterije biti napunjena za 8,5 sati a na superbrzim punjačima snage 150 kW, bateriju je moguće napuniti za samo 2,5 sati. Zanimljiv je i izbor baterije, pa se Anadolu Isuzu opredijelio za litijum-željezno-fosfatnu tehnologiju, koja je kud-i-kamo sigurnija u transportu ljudi.
Snaga motora je 270 kW, a obrtni moment čak 2.500 Nm, što višestruko nadmašuje obrtne momente koje ostvaruju konvencionalni dizelski motori. Baterije su smještene u krovu, a zahvaljujući optimalnom rasporedu težine, NovoCiti Volt može prevoziti do 51 putnika. Opremljen je sistemom regenerativnog kočenja, što značajno doprinosi iskorištenju i povećanju autonomije.
Za ovaj električni midi-autobus, već se opredijelilo nekoliko evropskih kompanija, a njegova cijena prvenstveno zavisi od ponuđene opreme i veličine ugrađene baterije. Tako se najjeftiniji modeli mogu dobiti po cijeni od 250.000 eura, dok oni bogatiji i onu opremljeni najvećom bateriju dosežu cijenu od oko 330.000 eura.
Iako je početna investicija vrlo velika, kupovina ovakvih autobusa je zapravo vrlo isplativa. Kalkulacija kaže da je prema trenutnim cijenama električne struje i dizelskog goriva u BiH, eksploatacija ovog autobusa 17 puta jeftinija nego eksploatacija analognog dizela. Tako će dizelski autobus sličnih karakteristika na 100 kilometara prosječno potrošiti više od 100 KM goriva, a električni će potrošiti struje u vrijednosti manjoj od 6 KM.
Profesor, Osman Lindov, jedan od panelista i veliki zagovornik ekoloških transportnih rješenja, istakao je da je sa svojim timom napravio na desetine projekata koji bi mogli popraviti ukupnu ekološku sliku najzagađenijih gradova u BiH, ali veliki dio rješenja vidi u elektrifikaciji javnog gradskog prevoza i smatra da bi slični autobusi uveliko mogli doprinijeti smanjenju zagađenja. Tvrdi da nam energetska kriza predstoji, pa započeti posao s gasifikacijom gradskog prevoza možda zapadne u ćorsokak. Vjeruje da se sve neće završiti samo na promociji ovakvog vida prevoza putnika i da će gradske vlasti u saradnji s kupcima morati reagovati na pravi način.
Suada Penava, rukovodilac stručnog tima razvojnog projekta elektromobilnosti u JP Elektroprivreda BiH, govorila je o temi E-mobilnosti u Evropi i stanju u BiH, te iznijela vrlo decidne podatke o broju električnih vozila u zemljama Evropske Unije i u cijelom svijetu i kakvi se trendovi očekuju u narednih desetak godina. Prema prikazanim podacima, jasna su opredjeljenja i proizvođača i kupaca, a o tome svjedoče i egzaktni podaci, jer je u svijetu na kraju 2021. bilo ukupno 16,5 miliona električnih vozila, dok ih je na kraju 2020. godine bilo 6,5 miliona manje. Istovremeno, na kraju 2021. godine u svijetu je zabilježeno 670.000 registrovanih električnih autobusa, što je porast za 70.000 u samo godinu dana. Pretpostavlja da bi broj bio i znatno veći da ne svjedočimo brojnim svjetskim krizama unazad dvije ili tri godine. Iznijela je i podatak o Akcionom planu za energetsku efikasnost FBiH za period 2019-2021, ali se također osvrnula i na tromost administracije oko usvajanja novih propisa koji neminovno moraju pratiti oblast elektromobilnosti.
Zanimljivo je bilo slušati i izlaganje Adnana Bosovića, također stručnjaka iz JP Elektroprivreda BiH, koji je potpuno jasan u opredjeljenju kada je u pitanju masovizacija elektromobilnosti u BiH, ali je na određen način upozorio da cijeli sistem napajanja ima i ograničenja, pa se proizvođači u BiH sve više moraju oslanjati na proizvodnju energije iz obnovljivih izvora. Globalne potrebe za energijom su sve veće, propisi su sve rigorozniji, a BiH, htjela to ili ne, nekako mora hvatati sve priključke. I on vidi rješenja u instaliranju javnih punionica velike snage na što širem području, jer bez njih elektrifikacija saobraćaja praktično nije moguća.
Ipak, najkonkretniji su bili predstavnici sarajevskih preduzeća koja se bave prevozom putnika – GRAS i Centrotrans Eurolines. Tako Safudin Čengić, generalni direktor Centrotrans Eurolinesa kaže da su oni u ovom trenutku spremni na sebe preuzeti dio tereta, ali se ne miri sa činjenicom da u ovom trenutku Evropska Unija kupce električnih autobusa subvencionira u iznosu od čak 85%, a u BiH bi praktično kompletnu investiciju na sebe trebale preuzeti prevozničke kompanije. No, nije u pitanju samo investiranje u električne autobuse, nego se radi o cijelom sistemu, koji podrazumijeva obuku kadrova, kupovinu skupe namjenske servisne opreme i naravno investiranje u brze punjače koji su jedino rješenje u ovom slučaju.
Promociji su prisustvovali i stručnjaci iz kompanije Anadolu Isuzu koji su došli da podrže ovaj veliki korak na bh. tržištu. Posebno se to odnosi na gospodina Okana Marangoza, iz odjela za istraživanje i razvoj Anadolu Isuzu, koji je odgovorio gostima na zaista mnogo pitanja vezanih za predstavljeno vozilo. Cijelu promociju svojim dolaskom počastili su ambasador Japana Makoto Ito i prvi sekretar ambasade, Kiyotaka Tanaka, budući da je Isuzu izvorno japanska kompanija.
Dolazak ovog električnog autobusa iz Turske u BiH, samo je dio njegove regionalne “turneje”, a promocije u BiH su održane na još nekoliko lokacija i visokoškolskih ustanova.
septembar, 2022